Duften af Beijing

Vi ankom til Beijing kl 8.30 fredag morgen, var vi noget mere udhvilede og noget mere begejstrede end da toget landede i Xi’an. Solen stod op over byen mens vi kørte ind i den, og det virkede som en “rigtig” kinesisk by, med rismarker og fine huse. Selvfølgelig blandet med kæmpe boligblokke og indviklede vejnet, men det er jo vilkårene for en moderne storby.

Vi fandt vores hotel uden problemer og hvilede et par timer. Derefter ville vi ud for at finde noget frokost og se os lidt omkring i byen. Vi gik mod en park, hvor vi håbede der var et sted at spise, med det var der desværre ikke. Men vi købte lidt brød, nødder, kiks og chips, så det måtte gøre det ud for vores frokost. Parken viste sig at være en sand oase i storbyen. Den lå rundt om en stor sø, hvor man om sommeren kunne sejle rundt med vandcykler og elbåde. Men selvom det ikke var sommer endnu var parken stadig fyldt med liv. Mange stod og fløj med flotte store drager og motionsstederne var også godt besatte. Drengene deltog glædeligt i motionen. Der var også bordtennis, badminton, tennis og sågar en kroketbane, med kunstgræs! Til de kulturelle var der flere udstillinger, et lille museum og et teater. Og til de små, et lille tivoli som til drengenes store skuffelse var lukket. Efter nogle skønne timer i den smukke forårs friske park ville vi finde noget aftensmad inden vi skulle hjem og sove. Vi gik ind mod centrum for at finde en amerikansk fastfood kæde, da vi alle havde brug for noget mad som vi kunne blive mætte af. Efter en ret lang gåtur fandt vi et stormagasin hvor vi kunne spise, og hvor de også havde blandselv slik med vingummier. Noget især Ludvig har savnet (det er lidt svært at acceptere at fredag ikke altid = Disney og slik). Så da vi var tanket godt op med mad og vingummier (til seriøs overpris) ville vi tage en taxa hjem. Det skulle vise sig at være svært. De kørte simpelthen bare forbi os, men stoppede gerne for kineserne… Efter lidt tid kom en sød kinesisk mand og sagde at han ville praje en til os. Det tog ham under ét minut og taxachaufføren blev ikke glad da det var os han skulle køre med. Men vi kom hjem, så vi var glade.

Næste morgen havde Valdemar, Konrad og jeg planlagt at gå hen i parken til Temple of heaven for at se om der blev dyrket tai chi. Det havde ikke lykkedes mig at se så meget af det i Xi’an, men vores bog skrev at det skulle være et godt sted. Så vi stod tidligt op og drog afsted mod parken. Der var nogle stykker som lavede tai chi, men ikke en samlet flok, som vi havde håbet på. Der var dog rigtig mange mennesker i parken. Ældre mænd som spillede kort eller hørte radio. Damer som spillede bold eller dansede. Massere der lavede træning, både på deres træningsmaskiner og ved træerne. Vi ville også træne ved træerne og der kom en sød dame og viste os hvordan vi stive danskere skulle strække, for at blive lige så god som hende. Det var sjovt at prøve og vi fik os en del grin. Dejlig start på dagen.