Fra “The American Dream” til lille “Dannevang”

Næste morgen var vi tidligt afsted (det vores B familie kalder tidligt;)). Og hurtigt ovre på Hearst castle. Der købte vi billetter til “main rooms” hvor man kunne blive guidet gennem 5 af slottets 160 rum. Spisesalen, morning room, gentleman room, biografen og velkomstrummet. Inden da havde vi set en 40 minutters lang film om Hearst og hans liv. Ret spændende mand, som man må sige, havde formået at skabe noget gennem sit liv. Han var en stor mand i mediebranchen i første halvdel af det 20. Århunderede. Hans store slot var bygget på toppen af en bakke, med udsigt over Stillehavet og bygget i spansk landsbystil, hvor hovedhuset havde form som en katedral og husene omkring lignede landsbyhuse fra Middelhavet. Det hele krydret med alverdens kunststykker, primært fra Europas middelalder, meget specielt og storladent.

Efter besøget satte vi kursen mod Solvang, hvor vi ville opleve det danske Amerika. Efter køreturen gik vi en tur i den danske by, hvor vi kunne opleve Rundetårn med pizzaria i bunden, smørrebrød uden brød, æbleskiver til morgenmad, danske bagerier med cupcakes, turistbutikker med masser af træsko, et fint H. C. Andersen museum og meget meget mere. Ret charmerende på den amerikanske måde. Vi fandt en rigtig fin RV park i nabobyen, hvor der både var pool og legeplads, så der blev vi i 2 nætter. Efter at vi havde suget alt ud af Solvang, spist æbleskiver og snakket dansk med de ældre, blev det tid til drage mod L.A.

image image

Vi kørte afsted ved elleve tiden og gjorde et stop syd for Santa Babara hvor vi fik dyppet fødderne i det kolde ocean og nydt en surfer burger. Og derefter tog vi til den nærmeste Wal Mart for at købe ekstra soveposer og tæpper, da det bliver rigtig koldt i løbet af natten. Da vi endelig kom ud af stormagasinet, var vi sent på den og valgte at ringe til campingpladsen for at give dem besked. Dette blot for at få af vide at de ikke vidste at vi skulle komme… Så det var med lidt rystende hænder vi kørte mod LA. Men da vi kom blev vi mødt af ejeren, som var rigtig sød og hjælpsom. Han fandt en rigtig fin plads til os, mens han fortalte i et væk, om hvem af de kendte der havde boet der, og hvilke smiknøser der boede i hvilke vogne. Ægte Hollywood! Han var også sød at give os gode råd til vores sparsomme tid i den store by. Vi valgte derfor at leje en bil, så vi kunne opleve så meget som muligt.