Med toget mod nord

Sidste dag i Ayuthaya blev brugt til afslapning på vores fantastiske Baan Lotus Hostel. Ungerne trængte til at lege. Ludvig og Konrad gik igang med at bygge en hule, af nogle af de gamle ting og sager som var på grunden. De hyggede sig virkelig. Men glæden blev desværre kort, da der kom en mand fra hotellet og forklarede mig, med alverdens fagter, at det altså var farligt for drengene at lege der, da de kunne blive bidt af nogle små slanger, som lever i gemmerne. Så mig hurtigt ud og få drengene væk og tjekke alle deres små rifter og sår… Jeg skal altså lige vænne mig til at der kan være farlige dyr i den fri natur.image

Efter frokost gik vi lidt ned til floden der omkranser den gamle by, og legede på den af deres motionsbaner. Derfra så vi at der blev tilbudt bådture, så det hoppede vi på. Vi kom i en helt ny longtail boat, den var simpelthen SÅ flot. Ejeren fortalte også at vi kun var hans 2. kunder i båden. Ludvig hang ud over kanten med hænderne nede i vandet, da chaufføren pludselig sejlede langsommere og pegede på et ret stort floddyr. Vi fik hurtigt Ludvigs hænder op af vandet, da han forklarede os at det er Thailands krokodiller. Vi stoppede ved et tempel som vi også så dagen før, da jeg skulle på toilettet, og de ikke havde noget ved bådudlejningen. Jeg hoppede hurtigt op på wc, men da jeg kom ud igen blev jeg mødt af flere vilde hunde, som begyndte at knurre og gø af mig. Jeg blev simpelthen så bange og forskrækket at jeg skreg og gik så hurtigt jeg kunne ned til båden igen. Hold nu op hvor var det ikke rart. Der er virkelig mange løse og vilde hunde her i Thailand, men de plejer bare at være helt stille og rolige, så det var noget af en forskrækkelse. Jeg er bare glad for at ungerne ikke var med.

Hjemme igen sendte vi Kasper ud for at få noget Thai-massage mens vi andre blev færdige med med vores Monopoly spil, som Konrad vandt stort.

Lørdag morgen kørte toget mod Chiang Mai kl 9.43. Vi var klar med mad, vand, frugt og fuldt opladte iPads. Toget kom til stationen næsten til tiden og vi fandt hurtigt vores pladser i det kølige, fyldte ekspresstog. Så skulle tiden bare gå, og det gjorde den. Det gik simpelthen så fint. Der blev spiller yatzy og leget lege, hørt lydbøger og hvilet (vi voksne tog en eftermiddagslur hver) og der blev spillet masser af iPad. Imens blev der serveret både formiddagssnack med sodavand til, varm mad til frokost og eftermiddags kaffe med småkager. Virkelig god service må jeg nok sige. Og kl 20.30, lige efter planen, stod vi på Chiang Mai station sammen med alle de andre turister og alle taxihajerne. Vi fik dog hurtigt en kæmpe tuktuk, Sôrng-tâa-ou, som man deler med andre, til at køre os til vores hotel. Vi var dog ikke vildt begejstrede for hotellet, så vi blev hurtigt enige om at finde et andet dagen efter.image

Efter en dejlig nat og lidt morgenmad, tog jeg på jagt efter et nyt sovested. Kasper og drengene blev på hotellet for at prøve poolen. Kasper havde tænkt sig at at ligge på kanten mens ungerne badede, men sådan skulle det ikke gå, Ludvig havde nemlig lige glemt at han ikke kan svømme uden badevinger, og han hoppede derfor i vandet ligesom Konrad og Valdemar. Med det resultat at Kasper måtte hoppe i vandet og redde ham fra drukning. Så det blev en lidt mere dramatisk svømmetur end først planlagt. Men Ludvig lod sig ikke mærke af dramatikken, han blev mest sur over at Kasper ikke gad at være i det kolde vand hele tiden.

Imens gik jeg rundt for at finde et hotel som kunne klare vores krav, ikke den nemmeste opgave, men det lykkedes til sidst. Vi fik et to fine værelser med dør imellem, så det var helt perfekt. Og til drengenes store glæde var der også pool. Så nu ved vi hvor vi skal være de næste 5 nætter. Dagen er ellers gået med at snuse rundt i de charmerende små gader i den gamlebydel samt en tur forbi Chiang Mai flower festival. Hold nu helt op de pynter med lys og blomster. Aftenen sluttede vi af på søndags markedet. Et kæmpe marked med tusindvis af mennesker og boder. Masser af mad, håndværk og turistskrammel i et stort sammensurium.image

One thought on “Med toget mod nord

• February 13, 2015 at 6:44 pm
    Permalink

Rigtig dejligt at følge jeres rejseberetninger. Glæder os over alle de oplevelser I får med i rygsækkene. Krams