Marmor kan ikke flyde

image

Efter at have set Den Forbudte By havde vi mod på mere om tidens kejsere og paladser, så vi valgte at tage ud til Sommerpaladset med metroen, til stationen Xiyuan, ca. 10km nordvest for centrum af Beijing. Sommerpaladset var dér kejserne tog hen for at slippe for byens larm og støj og følelsen af isolation bag de høje mure i Den Forbudte By. Selve palads delen er hurtigt overstået, men bagved gemmer sig en temmelig stor og smuk park med høje bakkelandskaber, buddhistiske templer, pavilloner, udsigtsplateauer og en kæmpe anlagt  sø i midten af det hele. Det var ikke svært at få øje, hvorfor dette var kejsernes foretrukne tilbagetræknings sted.

Vi skulle selvfølgelig starte med at gå helt op på den højeste bakke for at nyde udsigten. På toppen af Bakken lå et tempel med en stor siddende guldbelagt Budha inden i. En fantastisk udsigt mødte os udenfor templet på en klar og flot, solrig dag, hvor man kunne se, ikke blot ud over Sommerpaladsets have, men også ud over det meste af Beijing, som gennem tiden er vokset helt ud til og forbi paladset.

Efter at være kommet ned igen fra templet på den anden side af den høje bakke, gik vi hen mod et af trækplastrene i parken, Cixi’s marmorbåd. I 1860’erne besluttede enkekejserinde Cixi, (mor til den sidste kejser i Kina, Puyi), at Sommerpaladset skulle renoveres. Til formålet valgte hun at bruge hele det kinesiske flådebudget, som ellers skulle have været brugt til at opbygge en flåde, som kunne hamle op med og forsvare Kina imod de Europæiske stormagter. Det eneste søfartøj der kom ud af projektet var en marmorbåd, som Cixi fik anlagt i Kunming søen, hvor hun kunne nyde sin te. Vores tre drenge var enige om at det var ret åndssvagt at bygge et skib, så tungt, at det ikke kan sejle.

Den store sø i midten, Kunming søen, husede flere båd udlejnings steder, med vandcykler og elektriske både. Der sejlede også en færge frem og tilbage, på tværs af søen. En excentrisk kejser havde en gang syntes at søen var for lille og havde derfor beordret 100.000 mand til at grave en udvidelse af ukendt størrelse, men til det den er i dag. Vi skulle selvfølgelig også have en sejltur med en elektrisk båd og sejlede rundt på søen i en times tid, hvor alle fire drenge fik lov at styre på skift. En hel dag kunne med nemhed bruges her.

Share