Qin Shi Huáng’s hær af ler

image

Dagen efter vi var landet med toget i Xi’an gik udflugten selvfølgelig til de berømte Terracotta krigere. En dag som jeg personligt havde set frem til længe. Efter min mening er Xi’an’s Terracotta hær det største og mest imponerende arkæologiske fund nogensinde. Valdemar og Konrad delte min entusiasme og begejstring for det spændende sted, mens Ludvig syntes at det var den kedeligste dag i hans liv…! De store drenge lyttede ivrigt og stillede spørgsmål til de historier de blev fortalt, så alt i alt var det en god og lærerig skoledag for dem. På den halvanden times lange bustur med 306’eren derud, fra Xi’an Railwaystation, havde buschaufføren et mindre og meget udramatisk sammenstød med en foran kørende bilist, som drengene dog nok synes var dagens højdepunkt og det toppede deres fars, ellers meget spændende historier, om gammelt lertøj.

image image

Man har udgravet ca. 2000 ler soldater ud af en hær som menes at være på 6000 mand. Hver enkelt soldat er unik fra de andre med hver deres højde, tykkelse, ansigtsudtryk, frisure og endda sko aftryk, hvilket kunne antyde at ler hæren ikke er udformet af fiktion, men at den datidige faktiske hær reelt har stået model til projektet. Der er mange teorier om hvorfor kejser Qin Shi Huáng beordrede krigerne bygget, men den mest troværdige går på at hæren skulle beskytte ham i efterlivet og da Kina ville være forsvarsløs uden sine soldater, lod han hæren konstruere i ler istedet for at tage den med sig i døden (så flink var han). Det siges at Qin Shi Huáng var den kejser som samlede Kina for godt 2200 år siden, og det er også den periode som terracotta hæren er dateret til. På grund af ikke eksisterende skriftsprog i samtiden gik historien om den begravede hær tabt i mund til mund overleveringer, og det var først i 1974, at lokale landmænd ved et tilfælde genfandt stedet i søgen efter vand.

image

Vejen fra parkeringspladsen mod billetlugen bugner af små boder som sælger terracotta figurer i alle størrelser og prisklasser. Man mærker at vi er lidt før turistsæsonen, da der ikke er så mange turister som forventet og fordi mange af sælgerne sidder og slapper af over diverse spil. Entre billetten gælder til to store områder, et med terracotta krigerne og et med kejserens grav. I området med terracotta krigere er der tre haller. Hal nr. 1 er på størrelse med en flyhangar og er klart den mest spændende, da det er dér der er flest udgravede soldater og der går stadig arkæologer rundt, som er i gang med udgravningerne. I hal nr. 2 har man gravet ned til taget af de korridorer som krigerne er placeret i, (korridorernes vægge var lavet af mursten, med overliggende spær af træbjælker, som opholdte en form for flet tag i siv eller bark). Ved hjælp af kameraer har man konstateret at der ligger ca. 1300 krigere begravet i hal nr. 2. Hal nr. 3 er den mindste og der finder man en mindre samling udgravet ler soldater. Der er også en fjerde bygning, som udgør et museum, hvor hovedattraktionen er 2 bronze skulpturer af hestevogne, fundet i gravene. Vi fulgte et råd fra Lonely Planet om at tage de tre haller baglæns, så vi startede med det mindst spændende i hal 3 og sluttede af med det mest spektakulære i hal 1, hvilket virkede rigtig godt.

image image image

Det andet store område med Qin Shi Huángs grav kan man komme til ved at tage bussen fra indgangen af terracotta krigerne. Bussen er inkluderet i prisen og tager 4 minutter. Alternativt kan man efter hal 3 ved terracotta krigerne tage bagudgangen og gå et par 100 meter, (men det fandt vi først ud af bagefter, da vi jo tog udstillingerne baglæns)! Qin Shi Huángs grav er ikke udgravet og derfor minder det mest om en stor park med en kæmpe bakke/høj i midten. Inde i højen skulle der ligge et palads, som kejseren ligger begravet i, men det vides ikke med sikkerhed, da man ikke har formået at få et kamera derind endnu. Til gengæld har man målt kviksølv niveauet til at være 100 gange højere end normalt, hvilket stemmer godt overens med sagnet om en voldgrav rundt om paladset med flydende kviksølv. Rundt omkring i parken er der bygninger med mindre udgravninger, som dog falmer lidt når man lige har set kæmpe udgravningerne med terracotta krigerne. Med en elbil nåede vi akkurat parken rundt på en halv time inden lukketid, hvilket var rigelig tid til denne attraktion.

image image image

Med den direkte bus 914 tilbage til Xi’an nåede vi hjem igen på lidt over en time, uden yderligere trafikuheld. En fantastisk spændende dag med et turistmål i særklasse, som jeg klart kan anbefale til alle. Selv de mindst historie interesseret må blive imponeret her.

Share

Østblok, politikæder og blinkende lys

Den sidste time af togturen sad vi og så på udsigten ind mod Xi’an. Den mindede os mest af alt om en gammel østblok, med store brune og går fabriksområder og faldefærdige bygninger. Både Kasper og jeg var nok lidt overraskede over det syn der mødte os, da vores historie læsning mest havde koncentreret sig om Xi’ans storhedstid, som kulturel smeltediglen for enden af Silkevejen. Med en snert af skepsis stod vi af toget Kl 8.45. Togstationen lå ved den nordlige bymur og vi havde besluttet os for at gå hen til hotellet. Ude på stationspladsen blev vi mødt af et mylder af mennesker, taxahajer og boder som vi skulle kæmpe os igennem, men allerede efter et par minutters gang langs bymuren, blev gaden helt rolig og vi kunne nyde den meget smukke mur i fred og ro. Vi kunne heldigvis hurtigt se at Xi’an også havde bevaret meget af dens ældre kultur, i hvert fald inden for den imponerende bymur. Vi havde bestilt et hotel som lå tæt ved klokke og tromme tårnene, hvilket var i den anden ende af byen.  Efter noget gang fandt vi en metro som kunne bringe os lidt tættere på hotellet. Eftersom kineserne ikke følger regler på samme måde som vi er vandt til, så var der ikke problemer med at tjekke ind 4 timer for tidligt… Dejligt. Da vi havde fundet os til rette, sendte vi Kasper ned for at finde noget mad. Efter lidt tid kunne vi høre at der skete noget ude på gaden. Vi stillede os ved vinduet for at kunne følge med, det viste sig at der var en form for oprør eller demonstration og gaden var fyldt med politi, som med lange kæder fik ryddet gaden. Heldigvis kom Kasper hjem i det samme, så vi ikke skulle bekymre os om ham. Det fortsatte i et par timer, hvor politiet gentagende gange fik ryddet gaderne. Vi kunne ikke få svar på, hvorfor der var så meget politi, men det gik jo heldigvis i sig selv igen.

image

Om eftermiddagen trængte vi til lidt luft og ville se nærmere på det muslimske kvarter. Vi har opdaget at kineserne er meget glade for lys og blinkende skilte i alverdens farver, men det syn der mødte os da vi drejede væk fra øst/vest hovedvejen og ind på den lille muslimske gade var virkelig overvældende. Det blinkede og lyste, som vi aldrig havde set det før. Gaden var proppet med boder, mad, mennesker og scootere så vi kunne dårligt mase os frem.

image

Efter lidt tid kunne vi bedre navigere i kaosset og nyde de mange, mange indtryk. Vi kom også forbi Den store moske, som vi selvfølgelig også besøgte. Det er en moske der blev grundlagt i det 8. Århundrede og bygningerne er en blanding af kinesisk og arabisk arkitektur, meget spændende at se. Efter vi ikke kunne indtage flere indtryk vendte vi tilbage til hotellet og fik en velfortjent nattesøvn.

image

 

Share

Drengerøvs tur med 300km/t!

image image image

Lørdag d.14 marts havde vi booket et nattog, som skulle bringe os videre til den gamle by, Xian. Toget skulle køre kl.15.52 fra Shanghai Railwaystation og da vi skulle være ude af vores hostel kl.12, var der tid som skulle slåes ihjel! Os fire drenge placerede Sisse på togstationen med alt vores bagage, mens vi tog en metro hen til Maglev banen. Maglev banen er et magnetisk højhastighedstog, som kineserne har konstrueret fra Shanghai og ud til Pudong lufthavn.

image image image image

Toget tilbagelægger de 30km på lige under 8 minutter, hvilket svarer til, at togturen mellem Holbæk og København skulle kunne klares på blot 16 minutter! Topfarten skulle ifølge Yahoo søgning være på hele 437km/t, men på vores tur nåede vi kun op på 301km/t, hvilket nu var ret hurtigt! Adskillige fede biler blev overhalet på den sideløbende motorvej og drengene havde en fest, alt imens vi ventede…:-)

image image image image

Samme eftermiddag, efter vi havde samlet Sisse og bagagen op igen, steg vi alle ombord på nattoget, som var en spændende oplevelse i sig selv, dog med noget lavere hastighed. Vi havde valgt de billige billetter, (hardsleepers), og havde heldigvis fået de fire nederste sovepladser i en åben sove coupé med 6 senge. Alle andre i vognen var selvfølgelig kinesere, som holdt godt øje med os, men var søde. Hvis man er sart med hensyn til toiletforhold (som kun forværres i løbet af turen) eller kinesere som ryger hvor det passer dem, så skal man ikke vælge denne rejseform. De 16,5 time i toget gik rigtig fint og selvom det var blandet hvorledes vi havde sovet, så var vi enige om at det var en behagelig måde at rejse på og vi er helt sikkert klar på det igen når vi skal til Beijing.

Share

I Kina ved du nok, er kejseren kineser….

Kejseren har vi ikke fundet, men en anden ting vi ved om Kina er, at det er pandaens hjemland, så derfor skulle vi selvfølgelig se nogle af de store bamsede dyr. Vi valgte Shànghais zoologiske have. Vi kørte forbi dagen før på vej til Zhūjiājiao, og havde tjekket at der var en metrostation (som hed Shànghai zoo) og var derfor ret fortrøstningsfulde da vi tog afsted. Da vi stod af syntes vi det var vildt mærkeligt at der ikke var andre turister, eller kinesere for den sags skyld og heller ingen skilte til zoo. Men der er så meget der er mærkeligt i det her land, så vi slog det hen. Oppe på gaden var der heller ingen skilte, men heldigvis kunne Konrad huske turen fra dagen før, og vidste hvilken retning vi skulle i. Efter 1,5 km. Gang og et besøg i et alt for lokalt supermarked kom vi til zoo ( hvor der sjovt nok var en metrostation som hed Shànghai zoo. Vi bliver nødt til at blive bedre til de kinesiske skilte og kort;))

Det viste sig at være en ret stor zoologisk have som var opdelt i forskellige zoner. Den første del var med aber. Der var flere arter som jeg aldrig havde set før, der var også både gorillaer og orangutanger.

image image image

Det mest interessante var dog at studere kineserne. Shànghai zoo var mest besøgt af lokale, vi så i hvert fald ikke mange turister. De fodrede alle aberne med stor begejstring, især de voksne, syntes det var fantastisk at få aberne til at løbe efter maden. Selv mad med papir på og flasker! Fodringen sker på trods af adskillige forbudsskilte og fotoplancher med forklaringer om risikoen ved fodring og dyrevelfærd. Det er altså en meget anderledes adfærd over for dyr end vi er vandt til i lille Danmark. Den adfærd fortsatte gennem hele zoo og det var svært at se på. Ud over fodringerne var det rigtig dejligt at gå gennem den store zoo.

image

Dyrene havde god plads og generelt gode forhold. De var også meget fremme og aktive, hvilket nok mest skyldtes at de ikke ville gå glip af de lækkerier som blev smidt ind til dem.
Efter at have set asiatiske bjørne, bengalske og hvide tigere, flotte giraffer og zebraer på helt tæt hold kom vi endelig til pandaerne. Vi kom lige til fodringstid (dyrepassernes fodder vel og mærke) så vi kunne nyde synet af 2 store pandaer som mæskede sig i bambus. Det var sjovt at se. Desværre var det indendørs, da deres udendørsarealer var under renovation. Men det var skønt at se de store bamser. De var også langt tættere på end da vi så den nu afdøde panda i Berlin zoo for et par år siden.

image

Sidste del af haven var et stort fugleområde, som vi gik lidt hurtigere gennem for at nå ud inden lukketid. Men dejligt at metroen gik lige fra udgangen, så vi var hurtigt hjemme på hotellet igen, hvor vi også nød aftensmaden.

Share

Terracottakrigerne

Man mener at der levede en kejser, for 2000 år siden, som der havde en kæmpe hær af soldater. Da kejseren døde ville han have alle sine soldater med i graven, men de ville ikke. Soldaterne fik lavet hele hæren ud af ler, i fuld menneske størrelse og begravede dem sammen med kejseren. Så de slap med livet i god behold. I 1974 var der tørketid, så der var nogle bønderne der begyndte med at grave efter vand, men de fandt ikke noget vand, de fandt ler soldatererne.

image
Vi skulle køre i bus for at komme ud og se krigerne, på vejen der ud kørte buschaufføren ind i en rød lastbil, så vi hoppede en halv meter op af sædet! Der efter kom der en hvid Audi kørende ind i bussen, så forruden smadrede, heldigvis blev problemet løst med lidt gaffatape, og vi kunne nu køre videre igen. (Der dør 219,000 mennesker i trafikken om året i Kina) så det er ikke så mærkeligt at vi føler det er med livet som indsats, når vi bevæger os rundt i trafikken. Men ud over at vi kørte galt var det en meget god tur.

 

 

Share

Zhujiaojiao – “Shanghai’s Venedig”

image

Vores torsdag i Shanghai havde vi valgt at bruge på at tage ud af byen. Flere steder på vores hostel havde vi spottet plakater med ture til “Shanghai’s Venedig”, som er en gammel, lille kanalby beliggende ca. 30 km øst for Shanghai. Vi synes at udflugterne på plakaterne var en kende dyre og blev hurtigt enige om at prøve at tage derud selv, for hvor svært kan det da være…?

image image image

Vi søgte på nettet, (hvilket i sig selv er en udfordring eftersom Google er totalt lukket ned i Kina), og fandt frem til at vi kunne tage en buslinie fra Shanghai South Railwaystation ud til byen, Zhujiaojiao, som er kanalbyen. Lige så nemt det var at komme til South Railwaystation via metroen, lige så udfordrende var det at finde den rigtige bus, da bus systemet i modsætning til metroen bestemt ikke er bygget til at håndtere engelsktalende turisme. Alle skilte var på kinesisk og ingen mennesker på bus stationen lød til at kunne tale engelsk. Efter at have gået fra den ene ende til den anden og tilbage igen flere gange og spurgt adskillige mennesker ved hjælp af fingertegn og pegen i Lonely Planet, blev vi henvist til en bus som angiveligt kørte til Zhujiaojiao. Det var en meget spændende tur, hvor vi fik set nærmere på yderområderne af Shanghai med kæmpe fabrikskvarterer og efterfølgende kæmpemæssige højhusboligblokke, så langt øjet rakte og som syntes at fortsætte i en uendelighed. Selvom det var en interesant tur side om side med de lokale, så føltes den ret lang fordi vi ikke helt vidste hvor lang den var og hvornår den stoppede. En sød dame i bussen fik forklaret os at vi skulle skifte bus undervejs og det gik rimeligt smertefrit.

image image image

Efter et par timers samlede buskørsel landende vi sidst på eftermiddagen ved 16-tiden i den lille by. Der var faktisk ikke så mange turister og det hele virkede meget roligt og fredfyldt. Om det var på grund af årstiden eller det sene eftermiddagstidspunkt ved jeg ikke, men ihvertfald havde vi følelsen af at der var færre turister omkring os end forventet, i de mange små gader langs kanalen, med små turist butikker og restauranter. Vi ville gerne have været på sejltur rundt i kanalerne, men bådturestedet var lukket kl.16 og det samme var turistinformationen. I stedet gik vi en tur rundt i gaderne og henover flere flotte små gangbroer, nogen i træ og nogen i sten. På Fangsheng broen, som eftersigende er den mest kendte stenbro bygget af en munk i 1571, nød vi solnedgangen som spejlede sig i det helt stille flodvand. Fra broen var der også udsigt over de kinesisk karakteristiske tage på byens huse, som alle var i et eller to planer og stod i skærende kontrast til Shanghai’s højdebyggerier.

image image

På kanten af mørkets frembrud fandt vi bus stationen i byen og tog en hurtig bus tilbage til Shanghai, efter råd fra Lonely Planet. Bussen kørte direkte og via motorvejen, så vi undgik en masse stop på vej tilbage. Til gengæld var der myldretid og vi kom ind i mindre trafikpropper. Endestationen var Folkets Plads i Shanghai, hvor vi sent på aftenen, meget trætte, fandt en restaurant at spise på, inden metroen førte os hjem til vores hostel.

image

Jeg vil klart anbefale Zhujiaojiao som besøgs mål, ihvertfald uden for turist højsæsonen. Vi kunne dog sagtens have brugt et par timer mere der og også gerne en sejltur. Næste gang må vi afsted lidt før, hvis vi skal nå alt det vi gerne vil!

 

Share

Shànghai til fods

Onsdag ville vi i Shànghais akvarium. Vi valgte det som lå på Pudong, da vi var sikre på at vi kunne finde det og fordi vi gerne ville gå en tur på The Bund efterfølgende. Akvariet var i 3 etager og var først inddelt i geografiske områder. Den øverste etage var primært med kinesiske vanddyr og et område fra Amazonas. Der var også en rigtig fin udstilling omkring overfiskning af hajer, som bliver praktiseret for at få finnerne, til deres eftertragtede hajfinnesuppe.
Da vi skulle en etage ned, kørte rulletrappen gennem en glastunnel hvor man kunne se krokodiller og andre store fisk fra forskellige vinkler, ret fascinerende. Anden etage bød på både Afrika, sydøst Asien og polerne, hvor der var lidt pingviner og sæler. Den nederste etage var klart den mest spændende. Det meste af tiden kørte vi på et langsomt rullebånd som tog os gennem glastunneller hvor der både var hajer, koralrev, havskildpadder og kystrev. Det var så fint lavet og vi var alle 5 ret imponeret.
Da vi var færdige spiste vi frokost i akvariets cafeteria.

image
Vi var stadig friske på en gåtur og tog derfor metroen, til den anden side af floden og stod af på East Nanjing Road. Det var en stor gågade med masser af shoppingmuligheder. Vi så hurtigt en H&M som vi besøgte for at få vanter til os alle. Priserne var som i Danmark og det var udvalget også. Den eneste måde man kunne se at vi var i en kinesisk udgave var antallet af gulvfejere.
Efter en hurtig tur på gågaden gik vi til The Bund. Betaget af den flotte udsigt over floden og Pudong, gik der lidt til før vi opdagede at drengene faktisk var den største turistattraktion. Der blev taget et hav af billeder af dem i smug, og da der var en dame ville fotograferes sammen med dem, stillede der sig en hel masse kinesere op og tog billeder af dem. Ret spøjst, men drengene tog det i stiv arm. Gåturen ned af The Bund var rigtig fin, og det tog sin tid, da alle skyskraberne skulle fotograferes fra alle vinkler og alle de forskellige bådtyper skulle debateres, det er på sådanne tidspunkter jeg rigtig oplever at være ene høne i hanegården;).

image        image
Efter The Bund ville vi forbi Yùyuán Have og bazar. Det blev dog en længere tur end forventet, da jeg havde læst kortet forkert og derfor fik os på afveje. Det var nu meget sjovt at se de små gader, som myldrede af liv og boder. Det var virkelig et helt andet Shànghai vi fik forvildet os ind i. Vi fandt haven til sidst, men der var den desværre lukket. Bazaren var nu også rigtig fin i gammel kinesisk stil og med en fin sø i midten. Det var meget turistet, men også sjovt at se. Ved et toiletbesøg faldt Kasper i snak med en ældre kinesisk mand, som snakkede ret godt engelsk. Han fortalte at han havde været i København og Malmø flere gange og at hans kone underviste forskellige studerende, heriblandt danske, i kinesisk silkemaling. Han ville vise os sit kontor og skrive vores navne på kinesisk. Det ville vi selvfølgelig gerne. Han viste os hans kones malerier og selvsagt syntes han at vi skulle købe et. Vi købte et fint lille et af en kinesisk drage. Herefter fik vi rispapiret hvorpå han havde skrevet vores navne. Det er så svært at finde ud af om vi blev narret til at købe, eller han oprigtigt har syntes det var sjovt at snakke med os og skrive vores navne. Men vi havde en god oplevelse og drengene især var meget betaget over at vi snakkede med en kinesisk mand.

 

image image image
Aftensmaden ville vi spise gående, da der var masser af gadeboder med tilsyneladende lækre ting. Det viste sig dog hurtigt at det ikke var så lækkert som forventet. De meget indbydende indbagte rejer var indbagt med både skal, hoved og øjne. Ikke lige noget for mig! Vi fik lidt brød og købte noget frugt, så det gik. Tilbage til The Bund, nu noget hurtigere end før, ventede os et helt lyshav. Alle de store skyskrabere nærmest kæmpede mod hinanden om at have det mest spektakulære lysshow og bådene lige så. Jeg har sjældent set så meget bling, blink og farveskift. Igen måtte drengene tage 1000 billeder.

 

image

Hjemme på hotellet var vi alle trætte efter en meget lang dag. Vi havde også gået 17 kilometer!

Share

Shanghai

Vi skulle nu på farten igen, ud og opleve nogle ting igen, så vi tog til Shanghai. En stor by fyldt med høje huse og gadeboder og vild mange mennesker. I Shanghai ligger verdens 3.højeste hus som er 632m højt, og vi var oppe i Shanghais 2. højeste hus som var 474m højt. Der var der en god udsigt, man kunne se langt ud over hele byen, der var også glas bånd, så man kunne se lige ned.

image
Vi var også i Sanghais akvarium, det var meget godt lavet fordi man kørte på et rullebånd inde i en glas gang med fisk i forskellige farver, nogle steder var der hajer, andre steder var der koralrev og nogle forskellige ting.

Share

Øloplukker og Skyline

image

Efter en lang rejsedag fra Bangkok til Shanghai, checkede vi trætte ind på Shanghai City Central International Hostel, som vi på forhånd havde booket via booking.com. Efterhånden må jeg sige at Sisse har fået sans for at finde de gode steder på booking og på hvilke steder der reelt tager sig pænere ud end de er. Bookingen faldt ihvertfald ud til vores fordel for vi har fået et super familieværelse i to etager med fem sengepladser og eget bad og toilet, alt i ganske fin stand og standard. Det ligger rimelig tæt på Caoyang Rd metrostation, som er en del af Shanghai’s metro cityring, hvilket gør det ret nemt at komme rundt med det offentlige. Betjeningen i receptionen er ikke videre min kop te, men jeg er nok også blevet forvent, efter den fantastiske service i Thailand.

image image

Missionen på den første dag i Shanghai har været forudbestemt i flere måneder. Næsten lige siden vi fortalte Konrad for første gang at vi skulle til Shanghai har hans store drøm været at komme op i den højeste skyskraber og se ned på alle de andre skyskrabere! Når man er fascineret af skyskrabere, så er Shanghai lige sagen med mere end 8000 af slagsen!

Vi begyndte turen med at tage metroen direkte ind til det moderne finanscentrum, Pudong, hvor vi steg op af undergrunden lige midt i det mest imponerende skue af den ene gigantiske bygning efter den anden. Et kæmpe stort gennemrenoveret område bestående af skyskrabere med banker, kontorer og hoteller, som bugter sig langs floden med en stor anlagt park i midten. Imellem alle de høje huse og parken er der anlagt et flot og gennemtænkt fortovs system, som er hævet til 1.sals højde over det brede vejnet og hvor man ugeneret af trafikken kan nyde udsigten til kolosserne. Jeg må indrømme at jeg er væsentlig mere imponeret over synet af den majestætiske skyline ind jeg på forhånd havde forestillet mig jeg ville være.

image image

Mens vi forsøgte at finde fodfæste imellem alle de imponerende bygningsværker forvildede vi os ind i et “High end” indkøbscenter med Gucci, Christian Dior, Luis Vuitton, Prada og alle de andre fra samme liga. Vi skulle bare lige låne toilettet, for man kan jo godt komme til at fryse lidt når man går fra 35 grader i Bangkok til 10 i Shanghai. På toilettet stod en tjener med håndklæde klar til at tørre ens hænder efter de var vasket! Vi følte os en kende malplaceret i vores ellers praktiske fleece trøjer blandt jakkesæt og mærkevarer og skyndte os derfor hurtigt videre og ud af centeret igen.

image image

Turen gik videre over til bygningen World Financial Center, som er den bygning der ligner en øloplukker og vi kalder den derfor for øloplukkeren. Vi måtte slippe den svimlende sum af 660 Shanghai dollars for entréen og fik derved slået fast en gang for alle, at Shanghai ikke er en billig by at være turist i! Bygningen består af en masse kontorer, samt et hotel på de næst øverste etager og endelig et visitors center med udsigts platform på de øverste etager 94, 97 og 100.etage. 94.etage er i 423 meters højde, mens den 100.etage kan prale af være verdens højeste udsigtsplatform med sine 473 meter over jorden. Denne øverste etage befinder sig altså over det firkantede hul i bygningen, som giver øloplukker formen. Helt i toppen er der glasbund flere steder, så man kan kigge direkte ned. Det er en virkelig syret oplevelse at være så højt over jorden, i en menneskeskabt konstruktion, så man kigger væsentligt ned på de andre “små” skyskrabere på sølle 200-300 meter. Efter et par minutter på øverste etage måtte jeg kapitulere og vende tilbage til 94.etage, hvor der ikke er glasbund, mens mine seje tre drenge og deres mor forblev i skyerne en halv times tid endnu. Konrad, Valdemar og Sisse mærkede en smule svimmelhed, mens Ludvig gik helt fri. Tror det er noget med balancenerven. Imens jeg ventede på familien blev jeg underholdt af et vinduespudser sjak, som var ved at hejse sig ned ad bygningen i en kran special designet til opgaven. Ikke et job jeg misunder dem!

image image

Nede på jorden igen købte vi sandwich, som vi spiste i parken mens vi igen nød de høje huse. Efter frokosten stod den på familie gymnastik, i en ellers ret mennesketom park, for at kunne holde varmen. Efter endnu en gåtur rundt mellem højhusene gik vi igen under jorden for at tage metroen hjem. Vi ramte lige myldretiden i undergrundsbanen, som nu var stop fyldt af kinesere på vej hjem fra job. Desværre blev Konrad dårlig på vej hjem og kastede op inde i det stopfyldte metrotog. Vi stod af toget for at samle os, men Konrad og Valdemar havde ikke lyst til køre mere i metro den dag, så de valgte at gå de sidste to stationer hjem sammen med Sisse, mens jeg tog metroen med Ludvig. Hjemme igen forsatte Konrad sin syge det meste af aftenen. Her dagen efter var han på vej mod bedring, men vi valgte at blive hjemme alle sammen og tage en slapper dag, så vi kunne samle kræfter og så Konrad kunne komme til hægterne igen.

image 🙂

Share